zelfvertrouwen

8 tips voor meer zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen helpt jezelf te durven laten zien zoals je bent. En als jij tevreden bent met wie je bent, dan straal je dat ook uit en durf voor je eigen mening uit te komen, ben je minder afhankelijk van wat anderen van je vinden, sta je open voor nieuwe ervaringen en toon je initiatief. Het geeft je positieve energie en dat merk je zowel privé als zakelijk. Het vergroot je welzijn, geluk en gezondheid.

Regelmatig geven cliënten aan dat zij wel wat meer zelfvertrouwen zouden willen hebben. Zelfvertrouwen krijgen is een proces en heb je niet van het een op het andere moment. Onderstaande tips helpen je om stapje voor stapje in jouw eigen tempo meer zelfvertrouwen te krijgen. Indien nodig begeleid ik je graag in dit proces.

1. Neem een milde houding tegenover jezelf aan

„Behandel jezelf als je beste vriend” is een mooie quote die bij dit punt past. Zie ook mijn vorige blog Wie is jouw beste vriend?’. Kijk met open, milde en liefdevolle aandacht naar jezelf  in het hier en nu zonder oordeel.

2. Vergroot jouw zelfkennis

De oude Grieken schreven het al: Ken Uzelve. Wees je bewust van jouw eigen gedachten, emoties en gevoelens. Breng in kaart wat jouw waarden, behoeften, verlangens  en kwaliteiten zijn en onderzoek of je deze voldoende kan inzetten in jouw privé- en/of werksituatie. Daarnaast is het belangrijk om te kunnen reflecteren op jouw eigen gedrag. Kun je verantwoordelijkheid nemen voor jouw aandeel in processen die nog niet helemaal goed gaan? Durf je je kwetsbaar op te stellen? Ken je jouw schaduwkanten?

3. Geef je grenzen aan 

Wees duidelijk in wat je wel en niet wilt en communiceer dit met respect voor de ander (assertief). Dat geeft duidelijkheid voor beiden en zorgt ook dat de ander jou serieus kan nemen.

4. Stel realistische doelen

Weet wat je wilt en waar je positieve energie van krijgt en koppel hier een haalbaar doel aan qua tijd en mogelijkheden.

5. Vergelijk niet met anderen 

Kijk naar jouw eigen stapjes die je maakt richting jouw doel. Vergelijken met anderen is appels met peren vergelijken en vergroot jouw zelfvertrouwen meestal niet. Je kunt je natuurlijk wel laten inspireren door anderen maar dat is iets anders.

6. Durf ‚fouten’ te maken

Zie het pad naar het doel als een leerzame weg. Als iets niet helemaal gaat zoals je zou willen, dan weet je dat je het de volgende keer op een andere manier kunt aanpakken. Je leert gaandeweg.

7. Het hoeft niet perfect te zijn

Geef jezelf de ruimte om tevreden te zijn met ‚goed is goed genoeg’. Het helpt in ieder geval als je daar een keuze in kunt maken. Dat je dat per situatie kunt bepalen.

8.  Vind innerlijke rust

Door ruimte te maken voor wat er is in het hier en nu zonder oordeel en verwachtingen, creëer je rust voor jezelf. Je hoeft je niet te identificeren met hetgeen zich aandient (bijvoorbeeld negatieve gedachten). Je kunt het er gewoon laten zijn zonder er iets mee te moeten doen. Ontspannings- en ademhalingsoefeningen kunnen je helpen om heel bewust spanning los te laten.

Veel succes en heb je een vraag of wil je reageren? Ik hoor het graag 🙂

betrokken – betrouwbaar – empatisch – oplossingsgericht

LEVEN VANUIT JE KERN Praktijk voor Coaching en Therapie
Meer positieve energie en balans zakelijk en privé!
Effectieve Communicatie – Stresshantering – Zelfleiderschap

Facebook Twitter LinkedIn Google+ 

2 antwoorden
  1. John
    John zegt:

    Hoi Caroline,

    8 heel duidelijke tips.
    Na het lezen deze blog ook je eerdere blog gelezen.
    Ook erg helder en duidelijk.
    Groetjes,
    John

Reacties zijn gesloten.