dankbaarheid

Dankbaarheid

Onlangs was het Thanksgiving Day, dat uitgebreid gevierd wordt in Amerika. Dankbaarheid tonen voor de oogst en andere goede dingen. In Nederland schenken we er weinig tot geen aandacht aan. Toch is het een mooie traditie dankbaar te zijn voor wat je allemaal hebt en blij te zijn met wat er goed gaat in je leven. Nog mooier is deze dankbaarheid niet slechts eens per jaar te tonen maar elke dag.

Onderzoek

Uit onderzoek blijkt, dat als je elke dag drie dingen opschrijft waarvoor je dankbaar bent, je een gelukkiger mens wordt. En dit hoeven geen grote dingen te zijn. Blij dat iemand je voor laat gaan in het verkeer, iemand die vriendelijk naar je lacht, een mooie zonnige dag, een heerlijke wandeling, het zorgen voor je kind en/of huisdier, een fijn gesprek. Het ligt echt voor het oprapen 🙂

Ooit heb ik zelf eens meegedaan met een online onderzoek van Seligman (positieve psychologie), waarbij ik elke dag de volgende punten moest opschrijven:

  1. elke avond voor het naar bed gaan drie dingen opschrijven die goed gingen die dag
  2. opschrijven waarom het goed ging en
  3. wat mijn bijdrage daaraan was

Inmiddels schrijf ik het niet meer op, maar regelmatig op de dag ben ik dankbaar voor de kleine en grote dingen die op mijn pad komen en deze deel ik regelmatig met mijn omgeving. Het is een way of life geworden. Ook het uiten van dankbaarheid aan de persoon in kwestie geeft een positief gevoel voor zowel gever als ontvanger.

Hoe dankbaarheid kan bijdragen aan positieve emoties*:

  • positieve energiehet ervaren van dankbaarheid leidt tot het opnieuw beleven van positieve ervaringen
  • het positief waarderen van levensomstandigheden leidt tot een adaptieve copingstijl, die mensen helpt om moeilijke ervaringen positief te interpreteren.
  • dankbaarheid bevordert prosociaal gedrag, zoals geven en iets voor andere mensen doen.

Zie ook mijn blog De kracht van geluk over het broaden-and-build-model van Fredrickson.

Door een dankbare houding voel je je vitaler en enthousiaster, bereik je vaker jouw persoonlijke doelen, kun je beter met stress omgaan, heb je meer waardering voor jezelf, ben je genereuzer en vriendelijker, heb je hechtere relaties, geniet je langer van positieve ervaringen en het levert je een gezonder hart op, je bent veerkrachtiger en ervaart vaker dat het je leven een doel heeft**.

Tenslotte een pracht column van David Brooks (New York Times) die ik graag met je wil delen.***

Mensen met een dankbare aard beschouwen wel hun inspanningen als groots maar niet zichzelf – David Brooks

dankbaarheid

Ik wens je een fijne dag met veel dankbare momenten!

Caroline

 

bronvermelding:
*Bohlmeijer, E., Bolier, L., Westerhof, G., & Walburg, J.A. Handboek positieve psychologie, 2013. Amsterdam: Uitgeverij Boom, blz. 114

**Emmons, R.A. (2013). Gratitude works! A 21-Day Program for Creating Emotional Prosperity. San Francisco; Jossey-Bass

*** Volkskrant, 30 juli 2015

 

Vind je deze informatie interessant? Wil je dit bericht dan delen met jouw vrienden en netwerk via de shareknoppen? Alvast bedankt.

 

betrokken – betrouwbaar – empatisch – oplossingsgericht

LEVEN VANUIT JE KERN Praktijk voor Coaching en Therapie
Meer positieve energie en balans zakelijk en privé!
Effectieve Communicatie – Stresshantering – Zelfleiderschap

Facebook Twitter LinkedIn Google+